Není to jen znělka streamovací služby Netflix, notorický známá melodie McDonald´s „I´m lovin´ it“, zvukové logo v reklamách výrobce čipů Intel nebo karetní společnosti Mastercard, Alza a její věčně uřvaný Alzák či zvuková identita automobilek. Na své zvukové identitě pracují už i menší značky a dnes si ji díky rozvoji studiových technologií mohou dovolit dokonce i eshopy.
K čemu slouží zvuková identita?
Zvuk může definovat, dokreslit a posílit Vaší identitu. Hudba, hlas a zvuková loga hrají nezaměnitelnou roli v tom jak lidé vnímají značku sluchem. Dosud hrál v rámci prezentace značky prim vizuál a text. S rozvojem internetu a médií je zvuk rozměrem, který by značky neměly ignorovat.
Netflix je skvělým příkladem jak posílit vnímání a okamžité rozpoznání značky na základě vnímání zvuku a to díky notoricky známému „Ta-Dum“. Tento výrazný zvuk hraje na začátku každého pořadu a působí jako okamžitý spouštěč v mysli diváka – jsou připraveni odpočívat u kvalitní zábavy. Streamovací gigant také spolupracoval se slavným skladatelem Hansem Zimmerem, aby vytvořil verzi zvukového loga speciálně pro kino, což ukazuje, jak lze tyto jedinečné zvukové úryvky upravit pro různá použití, kanály a formáty.
Proč použít zvuk či hudbu ve prospěch businessu?
Grafické logo nebo firemní barvy a typografie, které byly dosud dominantním světem budování značky, jsou vnímány zrakem. Krátka melodie, zvuk či hlas může ovšem reprezentovat brand stejně jako vizuální prvky brand identity. Pokud je Vaším cílem výrazně se odlišit a posunout oproti konkurenci, audio identita je skvělou volbou.
Grafiky, bannerů a billboardů je všude kolem plno. Tolik, že schopnost jejich vnímání se každým rokem snižuje. Zákonitě musí přijít něco nového, jiného. Něco, co zaujme. A to je příležitost pro audio.
Naše spojení se zvukem začíná v břiše matky a zůstává základním smyslovým a sémantickým vodítkem po celý náš život. Věci, které slyšíme, vnímá náš mozek mnohem rychleji a pevněji než ty, které jsou přenášeny prostřednictvím vizuálního vjemu. Není tedy překvapením, že zvuk prokazatelně zvyšuje vnímavost zákazníků.
Spotify ve svém Brands reportu z roku 2020 píše, že audio reklama je lépe zapamatovatelná a více motivační než display reklama a to až o 24%. Zároveň dvakrát více zvyšuje nákupní záměr.
Jaké prvky patří do audio brandingu?
Audio branding může mít mnoho podob, obvykle však zahrnuje tři klíčové prvky: obsahové sdělení (copy), hlas a hudbu / zvuk. Mužský nebo ženský hlas, starý nebo mladý, autoritativní nebo konverzační. Kvality osobnosti speakera společnosti jsou neodmyslitelné ve způsobu, jakým mluví ke svým spotřebitelům.
Proto je nezbytné, aby slovo značky vyslovoval hlasový umělec, který není jen profesionální, ale dodává tón a styl, který plně reprezentuje identitu značky. Využití technologie hlasové aktivace je na historickém maximu – což znamená, že nikdy nebyl důležitější čas, kdy by podniky investovaly do hlasu jako aktiva značky.
Síla hudby spolu s našimi vzpomínkami a emocemi z ní dělá pro účely brandingu naprostou samozřejmost. Pro každou skladbu, která vzbuzuje vzpomínky na první lásky nebo nejvyšší vrcholy, existuje ekvivalent pro špatný rozchod nebo pád, na který byste raději zapomněli. Jediným zahráním „špatné“ nahrávky je podnikání navždy negativně spojeno v mysli spotřebitele, což potenciálně poškozuje budoucí obchodní vztah.
Komerční hudební producent je schopný destilovat identitu společnosti do hudebního díla. Vytvořit každý tón, rytmus a melodii tak, aby zachytil jedinečnost brandu. Taková kompozice, která je vždy svěží a pro ucho zákazníka nová s sebou nenese žádné předsudky. Díky tomu je to nepopsaný list, tabula rasa. A díky tomu má schopnost vybudovat silné asociace. S každým zahraním se stane synonymem pro prvotřídní produkt nebo službu, což nakonec vytvoří silnou pozitivní zvukovou „spoušť“ v hlavě zákazníka.
Kde všude se může spotřebitel se zvukovou identitou značky setkat?
V důsledku rozvoje zařízení se schopností přehrávání zvuku neměly firmy a značky dosud nikdy více příležitostí, aby bylo tolik slyšet jejich jméno. Některé z nejběžnějších zvukových rozhraní pro setkání se zvukovou identitou jsou:
- Brandovaný obsah, který může být typicky podcast.
- Firemní video, ať už prezentační, instruktážní nebo čistě propagační.
- Ozvučení eventů, prezentací, workshopů nebo třeba čekárny.
- Hlasové služby a telefonie, vyzvánění, IVR (interaktivní hlasová navigace) a služby call centra (čekání na operátora).
- Rozhlasová, televizní, internetová video a audio reklama.
- Zvukem disponující výrobky – typicky mobilní telefony, elektronika, interaktivní hračky nebo automobily.
- Desktopové, webové či mobilní aplikace a digitální multimédia.
- Sociální sítě – identita YouTube kanálu, zvuk a hudební podkres pro video obsah pro YouTube, Instagram, Facebook, TikTok a další.
Kdo mi pomůže s audio identitou?
V rámci ČR jsem jediným, kdo se seriózně zabývá marketingem, budováním značky a zároveň má skill pro zvukovou tvorbu a komerční hudební produkci. Určitě jsem prvním, kdo chce takové služby veřejně nabízet. Rád pomohu se strategií audio brandingu, připravím Vaše zvukové logo, originální a emotivní hudební podkres k multimediálnímu obsahu nebo kompletní sonickou identitu pro univerzální a komplexní využití.
Volejte telefonní číslo +420 773 565 747 nebo mi napište email na stanislav@puffler.cz. Soundtrack Vaší značky může být za pár dní na světě a Vy o míle dál před konkurencí.