Sound design

pro aplikace a produkty

Sound design je zásadní pro vnímání kvality produktu nebo aplikace. Vybíráme a hodnotíme ušima stejně jako očima.

Nechte produkt mluvit sám za sebe

Zapojení v nevizuálních kanálech roste a značky slyšíme stále více a více. Nástup aplikací řízených hlasem a zvukem, chytrých reproduktorů, hlasových asistentů a rozhraní digitálních služeb nutí firmy přemýšlet novými směry, aby oslovily spotřebitele ve všech kontaktních bodech značky. Zejména přijetí chytrých reproduktorů roste rychleji než u chytrých telefonů v jejich začátcích.

Pokud jsou funkční zvuky, které slyšíme prostřednictvím našich digitálních produktů, přizpůsobeny a pečlivě vytvořeny pro podnikání, mohou značce dodat ohromnou sílu a přispět k jejímu holistickému zážitku. Zvuková tvorba je zásadní pro vnímání kvality produktu a uživatelské zkušenosti. Audio se stává nedílnou součásti marketingu.

Zvuková tvorba pro aplikace

Nejrychleji se rozvíjí oblast mobilních aplikací, ale ani webové a desktopové aplikace nezaostávají. Implementace hlasového ovládání, úvodní znělka či zvukové logo aplikace, funkční zvuky potvrzujících dílčí akce v aplikaci (stisk tlačítka či opuštění nabídky) nebo hudba na pozadí interaktivní aplikace. To vše je již naprosto běžné.

Uživatelská cesta mnohdy začíná v aplikaci, kde značky často zapomínají zaplnit audio prostor zvukem. Vybíráme a hodnotíme stejně ušima jako očima, takže pokud aplikace zní lacině nebo chudě, je to tak vnímáno i konečným spotřebitelem. Totéž platí pro zvuk v produktech.

Třetí a dnes velmi žádanou formou užití je sound design pro digitální obsah typu podcastů, online seriálů či videa pro sociální sítě (YouTube kanál, Vimeo kanál, TikTok, IGTV a podobně). Ať už jde o intro a outro Vašeho vlastního video pořadu, originální zvuky dokreslující dění na obrazovce či autorskou hudební stopu bez nutnosti složitého dohledávání licencí, blokování hudby ochranným algoritmem YouTube nebo řešení sporů s OSA.

Zůstaňte na vrcholu mysli spotřebitele

Nejen, že zvukový design reprezentuje funkce produktu a odráží kvalitu značky, ale je to také jeden z nejlepších nástrojů k vytvoření rozpoznatelnosti a zapamatovatelnosti značky, což brandům umožňuje neustále zůstat na vrcholu mysli spotřebitele.

Proč zvukový design na míru?

Když jsou zvuky přizpůsobeny a navrženy tak, aby vyhovovaly specifickým potřebám produktu nebo aplikace, mají mnohem silnější dopad na uživatele. Výzkum zjistil, že uživatelská zkušenost sestávající z prémiových, na míru vyrobených zvuků je silně preferována před zkušenostmi s obecnými či snadno dostupnými zvuky z katalogu.

Můžeme vyjmenovat mnoho výhod, které lze získat používáním originálních přizpůsobených zvuků:

  • Sdílená identita prostřednictvím všech zvuků ve vaší aplikaci nebo produktech.
  • Zvuky na míru vyhovují vždy lépe konkrétním potřebám produktu nebo aplikace.
  • Zvukový design odpovídá vizuálnímu designu vašeho grafického uživatelského rozhraní nebo produktů.
  • Technologické znalosti o digitálním zvuku, akustice a psychoakustice posouvají zakázkovou zvukovou tvorbu mnohem dál než zakoupení zvuků z katalogu.
  • Máte možnost přesně definovat, které zvuky by měly být jemné a které by měly vyniknout v kontrastu s těmi ostatními.

Zvuková tvorba

Hlavním cílem procesu zvukové tvorby je usnadnit sluchový zážitek pomocí zvuků produktů nebo aplikací, které doplňují nebo podporují hlavní zákaznickou zkušenost A to jak v rámci funkčních aspektů, tak pokud jde o estetiku, kvalitu a emocionální zapojení do aplikace nebo produktu.

V rámci přípravy zvukových schémat jsem schopen připravit a online zpřístupnit všechny zvuky, které umožňují snadné a rychlé použití celého schématu a vytvářejí konzistenci napříč produkty, médii nebo kontaktními body Vašeho brandu. Vaše sada zvuků může být rozšířena o nové zvukové prvky tak, jak roste potřeba. Vzniká tak rámec pro vytvoření udržitelného archivu zvuků Vašeho produkt nebo aplikace.

Nejčastěji jsou poptávané služby zvukové tvorby pro:

  • Produkty jako jsou hračky, elektronika a dopravní prostředky.
  • Interaktivní webové, desktopové a mobilní aplikace.
  • Multimediální a video obsah.
  • Jednoduché počítačové, webové (HTML5 canvas) a mobilní hry.

Na koho se mohu ohledně sound designu obrátit?

Se zvukem pracuji už 30 let, začínal jsem na osmibitových počítačích. Pracoval jsem v produkci teplického rádia Tep, kde jsem zpracovával rozhlasovou reklamu, znělky, jingly či hudební předěly. Mám za sebou ZUŠ (nauka, skladba, klavír), učil jsem se na bicí v Jam Music Institutu Praha a spoustu let jsem psal odborné články z oblasti zvukové tvorby pro časopis Pixel.

Od roku 1992 komponuji autorskou hudbu pod uměleckým pseudonymem Yogi Rulez, se kterou jsem vyhrál v roce 2007 talent scoutingovou soutěž Startér na Radiu Wave. Za rok 2022 se umístila moje skladba Okinawa na 5. místě v celoročních výsledcích české hitparády Radia 1 (Velká Sedma). Moji hudbu najdete na Spotify, Apple Music i v obchodě Supraphonu.

Zároveň už 10 let profesně působím jako ecommerce konzultant a specialista online marketingu s hlubokým zájmem o výkonnostní reklamu a branding. Takové komplexní spojení relevantních znalostí a zkušeností v ČR jen tak nenajdete.

Rád Vám pomohu ozvučit Váš produkt, aplikaci nebo propagační materiál. Neváhejte mne kontaktovat na telefonním čísle +420 773 565 747 nebo pište na stanislav@puffler.cz. Těším se na spolupráci!